Mijn nonkel fotograaf Gaspar Schotte

Dit is een zelfportret van de man die me de laatste 6 maanden in de ban houdt

Hij was de broer van mijn vader, Gaspar Schotte, Woumen 1907- Leuven 1980  hij was missionaris van Scheut in China van 1933 tot 1947

Door hem heb ik ook de microbe van de fotografie gekregen, zo kreeg ik als huwelijkscadeau zijn Leica en hij gaf mij kort voor zijn overlijden een doos negatieven 6×6  , opgenomen in zijn Chinese periode met een eerste model Rolleiflex

Ooit zou ik daar  iets mee doen, ik heb een donkere kamer, maar de negatieven zijn in een niet zo goede staat .  Ik maakte een ruwe schatting van het aantal, ik nam de maat met een schuifmaat van 100 negatieven en telde het aantal cm

het waren er een 1500. Eerst dacht ik, een onbegonnen werk, maar digitalistatie bracht de oplossing. Ik ben er deze zomer aan begonnen, scannen en dan retoucheren, afwerken en afdrukken

met het scannen ben ik praktisch rond, retoucheren een paar honderd, afdrukken een 50 tal, dus nog werk genoeg.

Alle foto’s scan ik met de originele rand zodat ik zijn visie (compositie) op het beeld bewaar (voor zolang het negatief het toelaat).

Persoonlijk en ook enkele mensen die het kunnen weten vinden het een prachtige collectie foto’s en daar gaan we iets mee doen, een studiewerk,  tentoonstellingen, een boek, we zien wel.

Ondertussen start ik de voorbereidingen om de plaatsen te bezoeken waar deze foto’s opgenomen zijn en er een eigen reportage te maken als afstudeer project aan de academie,

het geheel moet binnen twee jaar afgewerkt zijn

6 thoughts on “Mijn nonkel fotograaf Gaspar Schotte

  1. dit is een interessant project Manu! Laat ons verder meegenieten van je vorderingen en als er een tentoonstelling komt, wil ik er mij graag voor verplaatsen! Canvas gaat dit jaar een uitzending doen, of meerdere, over Nonkel Pater en dat gaat over de missionarissen van Scheut. Veel succes ermee!

  2. Het zelfportret is alvast briljant!! Ik kan er blijven naar kijken. Dat belooft een prachtige serie te worden en kijk uit naar meer…
    Wie weet op een dag als ik op pensioen ben over enkele decennia en veel tijd heb, maak ik wel het volgende project:
    Thaliscripten: Mijn nonkel fotograaf Manu Schotte.
    Succes met het afstudeer project!

    • Ik ben begonnen met scannen in de academie met een Epson V 700, dit is een “platbed” scanner met boven en onderbelichting. Met een resolutie van 2400 dpi bekomt men van een 6×6 negatief een digitaal beeld van ongeveer 36 MPix (de kwaliteit van een digitale Hasselblad) , wel 80 MB per scan, zodat men met gemak een foto van meer dan 1 meter op 1 meter kan printen. In feite kan men met dergelijke scanner een resolutie van 9600 dpi bekomen maar dan zijn de bestanden veel groter en duurt het scannen vier keer zo lang, vermenigvuldigt met 1500 en ik ben een jaar langer bezig en moet een paar TB harde schijven bij kopen. Men kan in de praktijk 10 a 15 beelden per uur scannen, zonder afwerking. Intussen heb ik een scanner thuis, een ouder model maar met dezelfde mogelijkheden maar enkel werkend op Windows XP. Gelukkig had ik nog zo’n pc opzij staan. Ik werk nu op Mac met gekalibreerd 27 inch scherm voor de verdere Photoshop afwerking, er is heel wat retoucheerwerk aan, van een paar uur tot soms meer dan een halve dag per foto. Voor de prints heb ik een Espson 2880 A3+ en een Epson 3800 A2 printer, ook voor zwartwit werk ik met een gesloten kleurbeheer voor scanner-scherm-printer-papier.

Geef een reactie

