conceptuele fotografie “in het zoeklicht”

Ik heb het niet zo voor het betuttelende gebruik van de engelse taal in een betiteling of  een opschrift. Het klinkt misschien wel hoogdravender en internationaal om “In the spotlight” te staan.   In deze foto sta ik er midden in, maar dan in de letterlijke betekenis van het woord. Het was in Groningen een conceptuele opstelling met de nadruk op fotografie over slapen in de straat. Is mijn foto dan ook geen “conceptuele fotografie” ?   Bestaat conceptuele fotografie in feite?  Is het dan nog fotografie? Of is fotografie in wezen niet steeds conceptueel? In ieder geval wordt fotografie in veel conceptuele kunstvormen gebruikt. Veel stof tot nadenken en denken is nu eenmaal nodig in de kunst, niet enkel het zien…

4 thoughts on “conceptuele fotografie “in het zoeklicht”

  1. Zéér interessante vragen, Manu! Erop antwoorden is een ander paar mouwen. Hangt m.i. ook van persoonlijke voorkeuren af. Ik zou het centrale gebruik van tekst (a lot of people…) in een conceptuele foto eerder als een ‘zwaktebod’ beschouwen… en proberen m’n concept visueel uit te drukken. Maar krantenknipsels of andere geschilderde/geplakte woorden zijn al heel lang in zwang in de moderne schilder- en tekenkunst bijv. , waar men vaak de mosterd haalt. De foto zelf is niettemin intrigerend…

  2. Ik voel liever de fotografie, maar goed er is natuurlijk wel een gedeelte denken bij.
    Al die vragen over het conceptuele enz. laat ik aan mij passeren. Wiskunde en logica waren niet mijn sterkste ding.
    Maar ik weet wel dat de foto een gevoel overbrengt en dat is voor mij ‘fotografie’. Het aanspreken van mensen.

  3. Zoveel existentiële vragen, Emmanuel en amper vijf jaar Academie om antwoorden te vinden. Kijk eens naar Magnumfotograaf Jim Goldberg (Open See), als het over een perfect huwelijk gaat tussen het visuele en het concept.
    Als je de vraag stelt “is dit dan nog fotografie?”, moet je vrede hebben met een zeer eng idee omtrent de mogelijkheden van het medium fotografie. Een beetje het Henri Cartier Bresson-concept omtrent dé fotografie. HCB draait zich ongetwijfeld om in zijn urne, als hij met open blik zou zien wat één zijner opvolgers er van maken. Wordt vervolgd.

Geef een reactie

