Museum Dr. Guislain Gent

Gisteren naar de tentoonstelling “In de marge” geweest in het Dr. Guislain museum in Gent. Echt de moeite! Fotografie op topniveau. Ook indrukwekkende gebouwen en de eigen tentoonstelling over psychiatrie is ook beklijvend. Een aanrader voor een volle namiddag foto’s kijken van topfotografen. Mijn bedenkingen bij sommige foto’s hou ik voor mij.

Ik had deze foto genomen bij het binnenkomen en nu was dit juist de gang waar, volgens de archieven van het instituut, de aller oudste foto genomen werd. Ook al is de persoon met de rug naar te camera, toch kan men vermoeden dat het om een patiënt gaat, het is een open instituut waar de patiënten in de stad wonen.

’t is gek

Er is veel plaats in mijn hoofd

ik ben daar moederziel alleen 

en kan er uren in ronddwalen

steeds dezelfde cirkel

nooit ga ik naar buiten

daar is het waanzinnig druk

Ik wil de stilte in mijn hoofd

laat me alleen 

ik vind de weg wel

hier fluisteren de muren

dat ze van me houden

me vast houden

voor mij zorgen

vergeet alle zorgen

ben ik er vandaag niet

voor jou

dan misschien morgen

Manu

8 thoughts on “Museum Dr. Guislain Gent

  1. het zou inderdaad een van hen kunnen zijn, een prachtige foto en je weet je goed te verplaatsen in het hoofd van die persoon …. aangrijpende woordjes om in alle stilte nog eens te lezen

Plaats een reactie